Parkera rätt

26 juni 2013

Jag är uppvuxen i Strömstad längst upp på västkusten på gränsen till Norge. En kommun med drygt tolv tusen inv ånare där gränshandeln spirar. Köerna utanför Systembolaget ringlar långa. Detta trots att det finns två stycken i jämförelse med andra kommuner i samma storlek där man ibland inte har något Systembolag alls. Ni kan tänka er hur parkeringssituationen ser ut. För att lösa detta så har man, till parkeringshus och aktiva parkeringsvakter, dessutom lagt till gratisparkering med tillhörande gratis parkeringsbuss. De ligger utanför centrum där det finns gott om billig parkeringsyta.

I Stockholm har trängselavgift införts (ett projekt som bland annat IBM var delaktiga i). Genom incitament belönas bilister som kör när trängseln i trafiken är mindre. Ju lägre tr ängsel det är desto lägre avgift betalar man för passage och när det är som glesast i trafiken är det gratis. Vägarna i Stockholm nyttjas på så sätt effektivare.

I The Economist kan man läsa om ett förslag för att reducera kostnaderna i New York Citys kollektivtrafik. Förslaget är enkelt: ta bort försäljning och kontroll av biljetter så försvinner kostnaderna för detta. Jag undrar hur trängsel och behov av bredare vägar påverkas av gratis kollektivtrafik? Vad är kostnaderna samt vinsterna f ör samhället? Fler på bussar och tåg ger färre bilar, mindre köer, f ärre olyckor, mindre slitage(?)… Det är i alla fall något annat än ”bredare och snabbare”.

Inom IT-infrastruktur har lösningen länge varit ”bredare och snabbare”. Det vill säga större hårddiskar och snabbare kretsar. Moores lag säger förenklat att allt blir dubbelt så bra vart annat år. Utmaningen är tolv atomer stor. Tolv är vad som krävs för att skapa en bit. Har ni hört talas om ”A Boy And His Atom”? Det är världens minsta kortfilm som vi på IBM har gjort. ”A Boy And His Atom” är byggd av just enstaka atomer. Så nära är vi slutet på Moores lag. Den yttersta gränsen för hur litet vi kan göra en bit (om vi inte skall börja klyva atomer – fission).

Det är alltså hög tid att göra något annorlunda, något smart. Det är precis vad vi försöker åstadkomma med Smarter Computing. IT-infrastruktur – fast smartare.

I Strömstad så kan man parkera olika efter behov och tid. På samma sätt kan man med Smarter Computing och Smarter Storage-lösningen Storwize lagra data på olika sätt efter behov. Extern virtualisering innebär att man på allvar kan separera data i fysiskt olika ytor. Inte bara köra in i samma parkeringshus och på olika våningsplan (även om man kan det också i en Storwize-lösning). Kombinera Storwize med Flash Systems och du kanske inte alls behöver bygga ett nytt parkeringshus utan bara dirigera trafiken smartare.

I Stockholm så får du betala olika beroende på hur tät trafiken är. Har du behov som gör att du måste passera i högtrafik då betalar du mer. I IBM PureFlex System kan leveransen av IT-infrastruktur anpassas efter dina behov. Har du ett behov av en högre servicenivå så kan du använda resurser med bättre prestanda och egenskaper. Har du en lägre så kan du anpassa en del av lösningen efter det. Allt i samma system.

I New York City överväger man att tänka om helt. Det kanske ni också skall göra? Med PureApplication och PureData System överger vi helt de klassiska byggblocken: server, lagring och nätverk. Framtiden består där av applikations, analys och big data-förmågor.

Oavsett om ni skall tänka om er trafikmiljö eller IT-infrastruktur är jag säker på att vi på IBM kan hjälpa till. Vi hörs inom kort!

Detta inlägg postades under kategorierna Smarter computing.
Du kan följa svar via RSS-flödet, lämna en kommentar, eller en trackback från din egen sida.


Dela:

8 kommentarer till “Parkera rätt”

  1. Fånigt skriver:

    Så fånigt så jag dör… Suck. IBM är lösningen på världens problem? Jo, Tjena. Inlägget påminner om en vilsen fanatiker.
    Dvs påminner om en text från livets ord. Tragiskt med religiösa individer inom IT.

    • Hej, tack för att du läser vår blogg. Vår ambition med bloggen är att visa på konkreta exempel och inspirera till att hitta nya lösningar på flera områden, där IT kan vara en del i att göra något smartare.

  2. Mr storage skriver:

    Hej Mattias
    Intressant blogg. Ett tillägg, du säger att man med er lösning fritt kan välja parkeringshus och det stämmer ju men man är ju tvungen att använda en helikopter och flyga över bilen till det andra parkeringshuset. Jag tycker att den funktionen skall vara inbyggd i lösningen. t.e.x HP använder ju samma teknik som i Star trek och ”warpar” över bilen utan att behöva hyra en helikopter.

    • Homer S skriver:

      Mr Storage,
      Det du syftar till hos HP är inte det som Mattias skriver om. Det du nämner handlar om att ha fler parkeringshus och kunna flytta smidigt mellan dem (något IBM för övrigt också kan i flertalet lösningar). Det Mattias syftar till är att ha alla typer av parkering, inkl långtid med buss till stan, i samma parkeringhus. Ha det bra!

  3. Allvarligt! skriver:

    Allvarligt Mattias… Har du ingen verklighetsuppfattning alls?

    Bloggen är lite intressant men att du via linked-in presenterar den fyra ggr i fyra olika inlägg, som ingen dessutom gillar/like:ar.
    Borde inte det få dig att inse att ett inlägg räcker?

    Tittade på din profil och ser att du är väldigt aktiv med obetydliga/ointressant inlägg om IBMs Pureflex som INGEN like:ar. Dessutom är informationen skriven för ”twitter” med massa # så den blir för oss utan twitter helt obegriplig och istället grymt irriterande.

    Kort och gott ger dina inlägg helt motsatt effekt. Jag kommer aldrig investera i IBM då dina inlägg ses som ett rop i panik och som nämnt skapar irritation istället för intresse.
    Och såklart kommer jag nu börja filtrera/ta bort kontakter och information på Linked-in. Tror dock inte bara att det är jag som stör mig. Linked-in är fantastiskt när det gäller att hålla sig uppdaterad om IT. Gäller dock inte dina inlägg.

    Med vänlig hälsning.

    • Homer S skriver:

      Allvarligt Allvarligt!
      Om du nu är så negativ till Mattias inlägg, varför läser du dem då?
      Ha det bra!

    • Valet att kommunicera genom social medier beror till stor del av att du som mottagare själv aktivt kan välja vilken information som är relevant för dig eller inte genom att t ex på Twitter följa eller Linkedin sätta på eller stänga av flöden från t ex mig. Jag tycker ju själv självklart informationen är relevant och viktig men förstår också att alla inte kan dela mina tankar.

  4. Björn Sjökvist skriver:

    Det är spännande att de som uttrycker sig negativt om det ursprungliga inlägget är anonyma, men det är som en spegel av samhället i stort. Det är lätt att vara anonym men man vågar inte stå för vad man skriver.

    Fanatism, livets ord, saknar verklighetsuppfattning; visst är det lätt att stoppa in verkliga lösningar i ett fack.

    I – Utgår man från kundens behov
    II – Har man en kritisk massa kunder
    III – Om man sen kan lösa kunden med upparbetad kunskap så är det inte så konstigt att man blir framgångsrik.

    Sen behöver man inte heta IBM, MS,IKEA, FB man kommer att lyckas få en fungerande dialog som många gånger är fruktsam.

    Lycka till Mathias, du är inne på rätt väg.

Lämna en kommentar