Den här hisnande tiden som vi kallar nu!

17 maj 2013

Jag bor i Stockholm. Då händer det att jag sitter på tunnelbanan och tittar ut över vagnen – och då kan det svindla lite. För vi befinner oss mitt i en hisnande utveckling, som förändrar alla spelregler. Och det är vi marknadschefer som har potentialen i vår hand.

Låt mig förklara vad jag ser på tunnelbanan. Före 1995 så gjorde de flesta resenärer sitt bästa för att inte möta de övriga resenärernas blickar, där det vanligaste (och mest spännande) var att titta ut genom fönstret. 1995 startades Metro och många av Stockholmarna kunde börja titta ner i en papperstidning (som i och för sig har som mål att den inte ska ta längre tid än 20 minuter att läsa).

Idag sitter en överväldigande majoritet med en mobil eller platta i handen, umgås, jobbar, handlar, bokar och beställer eller underhåller och uppdaterar sig. Det här vet ju ni, men, detta beteende har grunden i fyra viktiga fenomen, mobilitet, big data, sociala plattformar och molntjänster, som jag beskrivit i mer detalj i min krönika. Och dessa fyra fenomen ger oss marknadschefer helt nya möjligheter.

Det är ju vi marknadschefer som är experter på hur våra kunder och målgrupper tänker agerar och vill bli kommunicerade med. Och plötsligt har vi fått denna naturresurs av information till vår hjälp. Våra kunder lämnar inte bara mängder av digitala fotspår efter sig, de berättar också vad de tycker om oss, vad de inte gillar och vad de skulle vilja se mer av i produkter och tjänster. Allt det finns där. Eftersom vi som marknadschefer har en naturlig vana av att vilja kunna våra kunder, så måste vi ta på oss rollen att få resten av våra företag och organisationer att inse möjligheterna vi har framför oss, mitt framför näsan. I min krönika ”Ser du vad som händer… eller blir du en som undrar vad som hände?” kan du läsa mer om möjligheterna för marknadschefer och hur vi kan bidra till att göra våra företag mer kundfokuserade, mer konkurrenskraftiga och mer smarta.

Läs mer om Smartare Analys och anmäl dig till eventet

Detta inlägg postades under kategorierna Affärsanalys, Smartare marknadschef.
Du kan följa svar via RSS-flödet, lämna en kommentar, eller en trackback från din egen sida.


Dela:

2 kommentarer till “Den här hisnande tiden som vi kallar nu!”

  1. Bård Hakkestad skriver:

    Framtiden är väl här. Är du innovativ så vinner du marknadsandelar. Framtidens vinnare är väl de som förstår det nya kundbeteende.

Lämna en kommentar