Vi behöver alla bli smartare

14 maj 2013

Det finns väl ingen som vid det här laget inte är medveten om den explosion av data, det som vi i branschen kallar för Big data, som sker runt oss? Allt fler av de saker vi använder dagligen skapar data. Våra allt smartare telefoner är ju en uppenbar datagenerator. Men hur många känner till att våra bilar innehåller allt fler processorer som inte bara läses av vid service, men som även skickar denna information via mobilnätet – i realtid? Hur många reflekterar över alla de sensorer och insamlingspunkter vi kommer i kontakt med  i vårt dagliga liv?

Det är allt från spärrarna i kollektivtrafiken till när vi drar våra medlemskort, videoövervakning av tunnelbanestationer, sensorer på maskinutrustning, sensorer på vårdapparater, medicinsk data… ja, listan fortsätter. Min poäng är: det genereras allt mer data, men vi använder den nödvändigtvis inte för att skapa bättre information, bättre insikter och därmed förmågan att fatta bättre beslut. Om man sticker ut hakan litet kan man säga att vi, relativt sätt, blir dummare. Den enkla slutsatsen är då att vi alla måste bli smartare. Men hur?

Jo – genom att nyttja all denna data och information, oavsett format, ursprung och tidsperspektiv, för att kunna fatta bättre beslut. Vissa av dessa beslut kan automatiseras och hanteras av tekniken själv, medan i andra fall så är det insikterna som skall levereras i rätt tid och rätt format till beslutsfattaren.

Hur många organisationer har sett dessa möjligheter? Vilka tekniker finns tillgängliga idag och hur kan man nyttja dessa? Hur förändrar all denna insikt förutsättningarna för företagens verksamhetsstyrning och beslutsfattare? Det är några av frågorna som jag gärna vill diskutera med dig på IBM Smartare Analys den 22 maj.

Vi ses där!

Detta inlägg postades under kategorierna Affärsanalys, Smarter computing.
Du kan följa svar via RSS-flödet, lämna en kommentar, eller en trackback från din egen sida.


Dela:

3 kommentarer till “Vi behöver alla bli smartare”

  1. Bård Hakkestad skriver:

    Vad tror du växer mest i datamängd Håkan, data från sensorer mm, eller data i sociala medier?

    • Håkan Strömbeck skriver:

      Bård!
      En bra och relevenat fråga.
      I mellanmjölkens land blir svaret därefter…Båda.

      Då sensorer börjar dyka upp överallt , hörde så sent som idag om kaffebryggare som man kan koppla mot sitt hemmanätverk, så är sensordatan störst när det gällar antal givare. Den data dom genererar är dock i de allra flesta fall strukturerad och begränsad och därmed inte så komplex och, vad som är än viktigare, den lagras ytterst sällan. Så för att analysera och hantera den så måste man använda tekniker som hanterar ”Streaming Data” alternativt bestämma vilka delmängder som är relevanta att spara. Detta kan man t.ex göra genom data mining för att få insikt i vilken data som är mest relevant för lagring.
      Vad gäller data i sociala medier så ökar den också dramatisk och här är inslagen av ostrukturerad data både i form av text, bild, ljud och film betydligt större vilket innebär att det är frågan om enskilt stora mängder vid varje enskilt fall och dessutom en hög komplexitet. En annan aspekt är att denna data till skillnad från sensordatan alltid lagras på ett eller annat sätt.
      Så för att sammanfatta skulle man kunna säga att tillväxt i lagrad data är större när det gäller sociala medier medan sensorer sannolikt ”vinner” kampen när det gäller genererad data

  2. Det kommer en bok som heter ”How to exterminate stupidity Or the art of not justifying anything at all” som handlar om bevis för att det går att bli smart- genom att sluta hitta på ursäkter! Den ger även tips för hur det ska gå till och beskriver viktiga användningsområden. Den förväntas komma ut 2 Augusti men kan redan förhandsbeställas genom Recito förlag på länken http://litenupplaga.se/1198

Lämna en kommentar