Är din organisation ”Big data-ready”?

8 maj 2013

Minns du stressen för några år sedan, när alla skulle köpa en ny platt-TV? Den skulle inte bara vara tunn, utan framförallt ”HD-ready”. Med stora ord minns jag hur säljaren i elektronikaffären förklarade för mig att snart kommer en ny teknologi och köper du inte redan nu en TV som är ”HD-ready”, så kommer du få leva med att se världen i ett suddigt skimmer. Möjligen sålde elektronikkedjorna in detta väl hårt och jag tror jag hade överlevt oavsett. Men en sak fick de oss som kunder att förstå: det gäller att välja teknologi idag som gör det möjligt att dra nytta av de teknologiska framsteg vi anar i morgon.

På samma sätt bör organisationer överväga sina strategier och investeringar när det kommer till det vi populärt kallar för Big data. Men Big Data är inget ändamål i sig. Se begreppet istället som en katalysator. Låt den hjälpa till att omvandla den data du ser innanför och utanför din organisations väggar till användbar information. Vare sig den är strukturerad eller ostrukturerad, stor i volym eller i rörelse. Låt Big Data skapa möjligheten för din organisation att skapa sammanhang och mönster som tidigare varit omöjligt – helt enkelt genom Smartare Analyser som skapar konkurrensfördelar.

En viktig fråga är dock: var ska jag börja? Tänk dig att du är ute efter en kostym som du vill ska sitta perfekt efter just dina mått. Du väljer därför att lämna den till en skräddare som gör den ”tailor made”. Du betalar extra för tjänsten men när du hämtar den ett par veckor senare är du nöjd och tycker att den passar dig perfekt. Problem uppstår dock redan efter sommaren då du levt det goda livet och gått upp några kilon. Den kostym som för bara ett par månader sedan passade perfekt är nu på gränsen till omöjlig att använda. Investeringen känns som pengar kastade i sjön.

Fundera på exempel ovan som en metafor för din investering i en hållbar it-miljö för Smartare Analys. Önskedrömmen vore givetvis att oavsett om du går upp eller ned i vikt så sitter din kostym snyggt på plats tack vare ett högteknologiskt stretchmaterial. En plattform som är flexibel genom att bygga på öppen, skalbar och beprövad teknologi. Om detta är fallet minskar du risken att ta steget och investera i en plattform som tar höjd. Du har investerat i en kostym som sitter bra år efter år.

Med risk för att låta som elektronikförsäljaren: fundera redan idag på om du bygger en miljö som är ”Big Data-ready”. Annars finns risken att världen kommer te sig som i ett suddigt skimmer inom kort. Se därför till att skapa förutsättningar för knivskarpa beslutsunderlag och Smartare Analyser i framtiden.

Detta är något jag kommer att fördjupa mig i på IBM Smartare Analys den 22 maj. Vi ses väl där?

Detta inlägg postades under kategorierna Affärsanalys, Innovation.
Du kan följa svar via RSS-flödet, lämna en kommentar, eller en trackback från din egen sida.


Dela:

2 kommentarer till “Är din organisation ”Big data-ready”?”

  1. Bård Hakkestad skriver:

    Det är viktigt att tänka på att du har en plattform som kan hantera olika sociala medier. Det kommer ju hela tiden nya kanaler. Köper du en lösning per kanal så får du snart en rad olika lösningar med data som du inte kan kombinera.

    • David skriver:

      Håller helt med, möjligheten att föra samman befintliga och nya kanaler i en och samma plattform är en av de stora skillnaderna mellan traditionell analys och BigData.

Lämna en kommentar