Hur skall företagen tillfredställa behovet av mobilitet till sin allt mer bortskämda och krävande personal?

5 april 2013

Kanske ni som jag nyttjar många värdeskapande mobila tjänster i er relation till de företag som du interagerar med. I jakten på din lojalitet så överöses man med bra, coola, häftiga och innovativa mobila lösningar från banker, försäkringsbolag, matbutiker, shoppingcentra och tidningar. Högst upp på listan över Appstore och Google Play mest nedladdade appar ligger Försäkringskassan och Skatteverket. Vem kunde tro det för några år sedan?

Fokus på företagens egna anställdas mobila gunst har dock varit betydligt mer eftersatt. Där börjar jag nu se en stor förändring där kombinationen av krav på processeffektiviseringar (dvs Push från företaget) och de anställdas hunger efter mobilitet (dvs Pull från de anställda) gör att detta område, som kallas Enterprise mobility, kommer att växa snabbt.

Det finns två viktiga komponenter för att lyckas; ett modernt affärssystem och en våg av innovativa mobila appar som ger tillgång till processer och funktioner i affärssystemet.

När det gäller själva affärssystemet så blir Cloud en allt viktigare komponent för att snabbt och flexibelt kunna leverera hela affärsystem –t.ex. så kan IBM nu erbjuda en molnbaserad leverans av affärssystemet SAP.

Men alla dessa mobila app’ar…Hur kan företagen jobba för att skapa företagets alla nya appar på ett snabbt och kostnadseffektivt sätt?

En person som är duktig på just detta är min kollega Peter Durrant. Jag beslutade mig för att ställa Peter mot väggen för att bättre förstå hur företagen tänker och agerar. Här är mina kluriga frågor och Peters brillanta svar.

Peter Durrant - Enterprise Mobility SME, Global Business Services SAP Service Line
Peter Durrant, enterprise Mobility SME, Global Business Services SAP Service Line

Peter, varför är det så stort intresse för att kunna utföra olika arbetsuppgifter som t.ex. tidrapportera på sin telefon?

Som vi ser det så drivs detta av flera faktorer. Dels att utvecklingen av nya tekniker och plattformar för mobila applikationer inom företag möjliggör detta på ett sätt som inte tidigare var möjligt. Dessa s k 4GL-plattformar möjliggör snabbare utveckling av appar och möjliggör att man kan använda t ex HTML5 för att enkelt få ut appar till anställda som har olika telefoner och operativssystem. Dels drivs detta faktiskt till mycket stor utsträckning av den explosion i tjänster som är tillgängliga till oss som privatpersoner, till exempel Försäkringskassan eller Skatteverket. Vi har helt enkelt vant oss vid att komma åt viktiga tjänster och inte bara spel i våra telefoner. Vi förväntar oss numera att kunna komma åt tjänster även på jobbet. Om jag kan skattedeklarera i min telefon, varför kan jag då inte tidrapportera i den? Det är väl inte mer komplicerat än en skattedeklaration???

Vad ser du att vi på IBM kan hjälpa företag med?

Ja, vi har genom vår satsning Mobile First en oerhörd bredd som gör att vi faktiskt kan stötta våra kunder med i princip allt inom mobilitet – allt från att hjälpa till att identifiera vilken affärsprocess som lämpar sig bäst för att ”mobilisera” till att hantera hela underhållet av existerande appar vid versionsuppdateringar på iOS eller Android. Det som särskiljer oss tycker jag är att vi kan täcka upp alla aspekter inom mobility. Från strategi för kunders digitala interaktioner via web, mobil etc via IBM Interactive, som är vår avdelning för design som är rankade på tredje plats enligt Gartner 2012, till tjänster och mjukvara för mobil utveckling (MADP), hantering av mobila enheter (MDM) eller hosting och underhåll av infrastruktur för detta. Vi kan verkligen täcka ax till limpa genom våra tjänster och produkter – oavsett om det är IBM:s produkter som Worklight eller om det är andra produkter våra kunder väljer som t.ex. någon av SAP:s plattformar för mobila funktioner.

Det verkar vara mycket hype kring mobility… Alla vill hålla på med det verkar det som men vad gör IBM egentligen inom mobility?

Ja, det stämmer att det är mycket fokus på att mobilisera affärsprocesser och framförallt för stora företag som använder SAP så är detta en diskussion som knappast går att undvika i dagsläget. Intresset accelererar av den massiva marknadsföring och investering SAP och IBM m.fl. gör inom mobility. När det gäller IBM så är jag stolt över vår placering som nummer ett i Forresters analys över olika konsultfirmors faktiska möjligheter att hjälpa företag inom just mobility. Vi är i dagsläget engagerade i att leverera mobility tjänster inom mobilitet till både myndigheter som Försvarsmakten och internationella företag som IKEA.

Forrester Wave: Enterprise Mobility Services Q1 ’13

Forrester Wave: Enterprise Mobility Services Q1 ’13

 

Kan du ge ett exempel där ni levererar tjänster?

Absolut! Bland annat hjälper vi ett stort svenskt internationellt bolag som väljer att aktivt ligga i absolut framkant vad det gäller att utnyttja modern teknik för att realisera affärsnytta. Inom Supply-delen hos kunden har man sedan snart 2 år tillbaka arbetat med att få ut affärsprocesser mobilt för t.ex. lagerfunktioner, orderstatus eller licenshantering. Detta görs med hjälp av SAP:s mobila plattform Sybase Unwired och här stöttar IBM med flera viktiga funktioner. Ett exempel är att kundens app-fabrik driva med ett antal konsulter från IBM tillsammans med kundens egna medarbetare. Teamet leds av Julian Champion, IBM:s mobility arkitekt samt några mycket duktiga medarbetare från indien som utvecklar appar i både native Android samt även s k hybrid-appar via Sybase Unwired Hybrid Web Container. IBM har också stöttat med uppgraderingar av Sybase plattformen till de senaste versionerna, något som är viktigt för att säkerställa tillgång till senaste funktionaliteten. Utvecklingstakten för mobila plattformar är också något som fortsätter i ganska rask takt och vår erfarenhet är att det krävs kunnig och dedikerad personal för att hantera dom utmaningar som kan uppstå vid uppgraderingar.

Peter, avslutningsvis…Vad tycker du karakteriserar företag som är framgångsrika inom att mobilisera affärsprocesser?

Det finns några viktiga nyckel-faktorer som krävs. Vi ser att hos företag som är framgångsrika, som i exemplet ovan,  att det är viktigt att det finns ett tydligt ägarskap och förvaltarskap för mobilitet. Då det hos många företag fortfarande inte är något som är tydligt definierat så kan det lätt hamna mellan stolarna när behoven drivs av marknadsföringsavdelningen eller försäljningsavdelningen men ansvaret för att tillhandahålla interna tjänster ligger hos IT-avdelningen. Mobility skiljer sig dock genom att vi ser flera företag där marknadsföring eller försäljning skapar egna team som utvecklar mobila applikationer och börjar ta över funktioner traditionellt förknippade med IT-avdelningen. Framgångsrika företag ser till att ha ett tydligt ägarskap och förvaltning – governance – av mobilitet. Detta omfattar ofta både IT och övriga funktioner.
Ett annat område som är viktigt för framgång är att fokusera på kompetensutveckling. Just för att utvecklingen fortfarande sker med hög takt vad gäller mobilitet så är det viktigt att dom som jobbar med detta ges möjlighet till kontinuerlig vidareutveckling. Det ger möjligheter för exempelvis Julians team hos kunden ovan att snabbt kunna skifta från att utveckla i en teknik för en app till en annan teknik för nästa app utan att behöva byta personal.

Tack Peter och lycka till med alla dina spännande projekt inom Mobility

Detta inlägg postades under kategorierna En smartare planet, Molntjänster.
Du kan följa svar via RSS-flödet, lämna en kommentar, eller en trackback från din egen sida.


Dela:

Lämna en kommentar