Om(ni)-vandlingen fortsätter

25 januari 2013

NRF 2013 har precis avslutats. Ca 27 000 deltagare från 170 länder kom, nytt rekord enligt arrangören National Retail Federation. Väldigt många deltagare kommer från Sydamerika, den växande medelklassen i den regionen gör handel till ett hett område. Här är några av de intryck jag tog med mig från NRF:

- Omni-Channel, (när kunden flyttar sig mellan den fysiska och digitala kanalen, var som helst och när som helst) konceptet befästs och utvecklas vidare. I IBMs monter visade vi i år upp bättre och mer förfinande lösningar för Omni-Channel baserade på befintlig teknologi. Även Fiwe rapporterar Omni-Channel som en trend där det gäller att hänga med.

- Stödet för att använda mobila enheter, smartphones och surfplattor växer. I år hade alla leverantörer jag besökte någon form stöd för att använda mobila enheter.

- Webbaserade POS, kassalösningar, är på stark frammarsch. Förutom IBM så var det flera andra leverantörer som visade upp lösningar.

- Hela köpupplevelsen, inspiration till leverans. Tidigare år har mycket fokus inom e-handeln kretsat kring inspiration, sök och check-out funktioner. I år såg jag fler lösningar som i tillägg visade processen hur man hanterar en beställning efter köp. Att köpa på nätet och sen hämta varan i butik är ett välkänt koncept om än inte utvecklat så mycket i Sverige än. Men nu kan man alltså dela en order så att man får några varor hemskickade och andra hämtas i butik. Handlaren börjar använda butiken som ett lagerställe för sin e-handel.

Förutom att huvudtalarna, t ex Walmarts CEO som också är NRFs ordförande, ondgjorde sig över att politikerna i Washington inte kan komma överens om hur statsfinanserna ska skötas, så var det andra temat att handeln måste hänga med i den tekniska utvecklingen. Att testa nya tekniska lösningar och förändra organisationen för att möta både nya teknologier och nya kundbeteenden var båda återkommande teman. Det här får också stöd i IBMs senaste CEO-studie där undersökningar visade att hänga med i den tekniska utvecklingen är nummer ett.

Ett exempel: Amazon bygger just nu 19 nya distributionscentaler i Nordamerika, utöver de som redan finns. Exakt vad de ska användas till vet jag inte, men förmodligen till att få ner leveranstiderna till någon timme över hela kontinenten. Med en så kort leveranstid kan man ju bara spekulera i vad som skulle hända om Amazon lär sig att sälja och leverera mat.

Min uppmaning till dig som jobbar inom handel: Utmana oss på IBM och våra partners! Låt oss få ge vår syn på hur handel och teknologi utvecklas.

Läs mer om IBMs syn på Smartare Handel och Smartare Commerce

Detta inlägg postades under kategorierna Smartare handel & commerce.
Du kan följa svar via RSS-flödet, lämna en kommentar, eller en trackback från din egen sida.


Dela:

Lämna en kommentar