Varsågod – en fokusgrupp med flera miljoner människor!

10 januari 2013

Visst vore det häftigt att i realtid se hur din målgrupp reagerar på en kampanj, och att snabbt kunna ändra taktik om det inte går som du tänkt dig? Eller att omedelbart få tillgång till en testgrupp med miljontals människor? Nu kan du det! Först ut är de engelskspråkiga marknaderna, där det går att tolka och bedöma om tongångarna i sociala kanaler som Twitter och bloggar är positiva, negativa, neutrala eller sarkastiska – både vad gäller språk och smileys – och att kvickt justera kampanjerna därefter.

Jag pratar ofta om vikten av att förstå individen för att kunna sätta densamma i marknadsföringens centrum, något som bara kan uppnås om marknadschefen tar IT-chefen i hand. Ett exempel på hur det kan se ut är det spännande experiment som University of Southern California (USC) Annenberg Innovation Lab och IBM Film Forecaster genomförde under Thanksgiving-helgen.

Perspektiv på resultaten

Genom samma teknik som ligger bakom Watsons framgångar, kombinerar Social Sentiment Index sofistikerad analys med tekniker för språkbearbetning för att kunna ta tempen på stämningsläget i stora datamängder. Här användes indexet för att tolka biobesökarnas reaktioner under USAs mest intensiva biohelg. Under elva dagar utvärderades över fem miljoner tweets om filmer som Twilight: Breaking Dawn, James Bonds Skyfall och Rise of the Guardians.

Resultatet gav ett annat perspektiv än biljettförsäljningens endimensionella budskap: trots att Twilight fick överlägset flest tweets (4,25 miljoner jämfört med tvåan Skyfalls 700 000 tweets), sjönk andelen positiva åsikter från 90 procent innan premiären till 75 procent efter. Varför reagerade publiken negativt? Jo, genom analysen visade det sig att de gillade filmen, men var ledsna över att Twilight-triologin var slut. Analysen visade också att trots att Rise of the Guardians inte drog in mest intäkter, var det den film som det pratades mest positivt om (99 procent).

Potentialen: finjustering i realtid

Hur skulle en marknadsförare kunna använda resultaten? Istället för att lita på kritikernas åsikter och den första veckans biljettförsäljning, skulle en film – om den sociala media-analysen visar på positiva omdömen – kunna få växa till sig över tid. En marknadsförare skulle också kunna analysera tongångarna innan filmen kommer ut och under tiden den visas för att förstå reaktionerna på djupet, för att därigenom kunna styra vilka trailers och annonser som har störst chans att locka publik.

Framtidens marknadsundersökning

De kräsna och fragmenterade konsumentgrupperna delar enorma mängder värdefull information genom social media. Ultimat kan datamängden utgöra den nya tidens marknadsundersökningar, där stämningsläget hos en gigantisk fokusgrupp kan användas för att kontrollera om investeringarna ger önskad avkastning, och om inte, ge möjlighet att snabbt omdirigera dem.

Även om Social Sentiment Index inte lärt sig prata svenska än, tror jag att upplägget kommer att bli en kritisk del av svenska marknadschefens arbete inom exempelvis detaljhandel, spelutveckling och mediaföretag framöver. Lite draghjälp från IT-chefen är vad som krävs för att lyckas.

Titta även på videon om Social Sentiment Index.

Detta inlägg postades under kategorierna En smartare planet, Smartare marknadschef.
Du kan följa svar via RSS-flödet, lämna en kommentar, eller en trackback från din egen sida.


Dela:

Lämna en kommentar