Gryende tider för utmanare i handeln

26 november 2012

Jag sitter och fascinerat lyssnar på Anders Engström, VD och ägare av Alewalds Sport, på vårt, GS1:s och Dagens Handels gemensamma frukostseminarium – och plötsligt slår det mig:

Är vi där nu? Är det här tiden när utmanare kan växa – utan att förlora sin själ?

Jag tror faktiskt det.

Bara telefonnummer

När man hör Anders verkar inte något vara omöjligt, men det är inte entreprenörsandan i sig som ger mig tanken, utan något som i det hela stora kan förefalla som en liten detalj.  När han berättar om sitt stamkundsregister säger han: ”Vi frågar bara efter telefonnummer, inga personnummer eller annat”. Alewalds har verkligen börjat i rätta ända av resan.

Vem litar man på?

Vad det avslöjar är att Anders och hans medarbetare förstått att kunderna, konsumenterna, driver allt. Konsumenterna litar i mindre utsträckning på handlare och tillverkare och i allt större utsträckning på sina vänner. (Det bristande förtroendet för handlare och tillverkare är för övrigt något som tydligt kommer fram i IBM:s senaste CMO-studie). Och vem vill lämna ut sitt personnummer till någon man inte känner – utan att veta vad man som konsument får åter?

Att överhuvudtaget lämna ifrån sig uppgifter om sig själv är känsligt. Det är först när man får något tillbaka som det blir relevant – det har Anders förstått och därför går det bra för Alewalds. Företaget, med endast 3 butiker och ett begränsat sortiment på nätet, har på några år skapat en klubb av anhängare (ca 50 000 st) som lojalt kommer tillbaka och inte sällan tillsammans med sina vänner.

Ett gyllene läge

Tänk vilken bas och potential att jobba vidare med i dataexplosionens tidevarv! Även om Alewalds kunddata idag bara bygger på kundernas telefonnummer och en stor portion engagemang ligger vägen öppen för Anders att utveckla sitt erbjudande. Vallatips, semesterförslag blandat med kostråd, recept, tur- och väderinformation etc. Alewalds skulle mycket väl kunna kvala in på 10 i topp -listan för ”bästa kompis” eller ”app” i många skandinaviska uteliv.

Väx stort – och billigt

Är du, likt Alewalds Sport, i ett utmanarläge sitter du i en gyllene sits.  Du behöver inte enbart investera i nya dyra butiksytor för att växa. Växer du i digitala världen, kan du växa billigare – och enormt.

Att visa upp ett sortiment på 100 000 artiklar på nätet kräver i dag bara en relativt okomplicerad molnlösning. För inte så länge sedan hade det behövts en hel hall med servrar. Du slipper kämpa med en alltmer förtvivlad IT-chef om att lägga in nya artiklar i en databas som redan är sprängfylld.

Den tekniska utvecklingen spelar aktörer som Alewalds i händerna.

Öppna är en sak…

”Det är lätt att öppna en butik – det svåra är att behålla den öppen”, lyder ett kinesiskt ordspråk som jag tycker är ganska träffande. Vad all långsiktig framgångsrik handel handlar om är tillgänglighet, relationer och erbjudande-sortiment. Alewalds tycks ha alla 3 och de har uppenbarligen varit aktiva i flera säsonger.

I Canada finns ett bra exempel på en utmanare som höjs till skyarna av finansfolket – Yoga kläder – som slår etablissemanget med hästlängder tack vare bra kultur, bra produkter och ”customer centric” approach. Surfa gärna runt på Lululemon och hämta inspiration!

Jag är övertygad om att det i Sverige finns åtskilliga företag som likt Alewalds förstått att det i grund och botten är konsumenten som sitter bakom ratten. Med en offensiv satsning mot den vassare konsumenten skulle tillgängligheten öka ännu mer – snabbt.

 

Detta inlägg postades under kategorierna Smartare handel & commerce.
Du kan följa svar via RSS-flödet, lämna en kommentar, eller en trackback från din egen sida.


Dela:

Lämna en kommentar