Ta kontroll eller bli kontrollerad?

28 maj 2012

Något håller på att ske inom svensk handel. Det har börjat som tysta viskningar och en del prövande men utvecklats nu till en prioriterad fråga i alla ledningsgrupper och styrelserum.

Jag följer med intresse Svenska Dagbladets initiativ med att uppmana konsumenterna att förhandla räntan med sin bank – på riktigt. På bara några veckor har 10 000-tals bankkunder, genom att informera varandra gemensamt skapat en öppning till en effektivare bolånemarknad. Frågan är definitivt het!

Det finns fler intressanta exempel på när konsumenter tar saken i egna händer och bestämmer hur spelplanen skall se ut för just dem. Ett exempel är när klädkedjan GAP för något år sedan skulle byta logotyp men valde att backa på grund av den storm av konsumenter som motsatte sig detta.

Fler och fler aktörer i handeln idag har blivit varse kraften i denna utveckling men beredskapen varierar kraftigt. Veckans färska IBM-rapport, baserad på intervjuer med 1700 vd:ar runt om i världen, ger en bra bild av att en tydligare konsumentmakt är här för att stanna.

Mer än någonsin är det viktigt för handelns aktörer att bestämma sig. Ta kontroll eller bli kontrollerad?

Detta inlägg postades under kategorierna Smartare handel & commerce.
Du kan följa svar via RSS-flödet, lämna en kommentar, eller en trackback från din egen sida.


Dela:

Lämna en kommentar