Jonas Bauer: 100 dagar till Vasaloppet

26 november 2011

Jag heter Jonas Bauer och är VD för Vasaloppet sedan drygt fyra år. Jag är nu på väg mot mitt 5:e lopp i rollen som ledare för organisationen. Jag har tidigare åkt Vasaloppet både ur elitled på 3.56 och ur 10:e led med en fransk kollega på 10.45 – fantastiskt roligt att ha fått möjlighet att uppleva bägge dessa typer av lopp!

Nu är det 100 dagar kvar till Vasaloppet 2012 – det 88:e Vasaloppet i ordningen och det 45:e som vi genomför tillsammans med IBM. Ett samarbete som jobbat under devisen ”alla tider räknas” – dubbeltydigt, så till vida att alla skall få sin tid, men likväl att allas insatser är lika mycket värda oavsett om man åkt 30 kilometer eller 90, om man åkt 90 km på 3.38.57 (Peter Göranssons rekordtid) eller på 12 timmar och 30 minuter, vilket är maxtiden. I år tar vi nästa steg i samarbetet och går över till ett året-runt-tänk med fokus på drift och underhåll av webben, kärnan i vår kommunikation med alla deltagare.

För IBM, precis som för de flesta av Vasaloppets partner, är det interna arbetet med hälsa en viktig del av vårt samarbete. Vi betraktar Vasaloppsarrangemangen som en stor motor/morot för motion och hälsa – ett lätt och roligt sätt att stimulera folk att röra på sig. Inför vintern är det fler än någonsin som vill vara med och åka i Fäders Spår. Efter att ha gått från 48 000, via 57 000 till 59 000 de tre senaste åren, så kommer vi med all säkerhet att spräcka 60 000-gränsen i vinter. Jag får ofta frågan var taket ligger och vi har faktiskt räknat på det – vi kan bli 68 500 om alla lopp fylls till bredden! Jag skulle tro att vi blir 62-63 000 i vinter.

Vasaloppets vintervecka är ett bra exempel på klassisk ”line extension”, det vill säga när man har en bra produkt som man sedan packar om i lite olika former så att den passar olika målgrupper. På så sätt växer marknaden. Det är precis vad som skett med det ursprungliga Vasaloppet på 90 km från Sälen till Mora. Idag är det 9 lopp på 10 dagar!

Under de tre senaste åren har vi dessutom varit inne i en stark utvecklings- och förändringsprocess med fokus på ”brand extension”, det vill säga när man under samma varumärke erbjuder produkter inom nya kategorier. I vårt fall har det handlat om att vi har skapat en Vasaloppets sommarvecka där vi nu erbjuder CykelVasa, VasaStafett – löpning 10 sträcker från Sälen till Mora och en StavgångsVasa. Det har varit en spännande ”resa” där vi på tre år gått från noll till att i somras ha cirka 12 500 deltagare, fördelade på 8 000 cyklister, 4 250 löpare och 250 stavgångare. Framför allt cyklingen har blivit en riktig succé och när vi öppnade anmälan för CykelVasan 2012 tog det mindre än 48 timmar att fylla 9 000 platser! Att denna ”brand extension” lyckats så väl är till stor del beroende av att vi genomför alla våra arrangemang i den klassiska VasaloppsArenan – en nio mil lång och 10 meter bred idrottsarena, som vi säger – mellan Sälen och Mora där alla Vasaloppskontroller passeras. Det har varit viktigt att ha koll på vilka attribut som är viktiga för Vasaloppets varumärke. Det är ju inte bara att göra nytt – det skall vara rätt också!

Ha en bra dag och passa på att komma ut på en motionstur i helgen – då frigörs endorfiner, världens bästa och billigaste ”drog”! Sen är du alltid välkommen till något av Vasaloppsarrangemangen, eller att bara tillbringa en dag i VasaloppArenan – det är energigivande!

Detta inlägg postades under kategorierna En smartare planet.
Du kan följa svar via RSS-flödet, lämna en kommentar, eller en trackback från din egen sida.


Dela:

En kommentar till “Jonas Bauer: 100 dagar till Vasaloppet”

Lämna en kommentar