Vad jag tog med mig från Smarter Commerce i San Diego

2 november 2011

För några veckor sedan hölls för första gången IBMs Smarter Commerce Summit i San Diego. Att få ta del av vad kunder och partner runt om i världen gör och kan inom området var både roligt och intressant.

Ett intressant exempel är det holländska postorderföretaget som slutade med sin tryckta katalog och gick över till en helt digital och webbaserade marknadsförings- och försäljningsmodell. Skälet till det här beslutet var att man hade haft ett försäljningstapp under flera år. Genom att använda Smarter Commerce-funktioner inom sälj och marknadsföring lyckades man vända trenden.

Ett annat exempel är den brasilianska telekomoperatören som ville komma bort från priskriget genom att fokusera på ett erbjudande som var anpassat för kunden. Till slut presenterade också Dahls, en svensk kund som är VVS-grossist. Dahls har lagt upp hela sitt sortiment på mer än 60 000 artiklar med bilder så deras kunder ska hitta information om alla produkterna. Detta var inte helt enkelt. Som Jonas Widegren på Dahls själv uttrycker det: ”Det är inte lätt att få en trekammarbrunn att se bra ut på bild”.

Det budskap som jag tog med mig hem är att det inte längre handlar om att ha eller inte ha e-handel. E-handel är inte heller längre en separat marknadsförings- och försäljningskanal utan en integrerad del av hur företag kommunicerar och gör affärer med sina kunder.

Som kund förväntar du dig att det företag du handlar av känner till dig, oavsett om du som kund tar kontakt via webben, telefonen eller står i butiken. Det här är utmaningen. Hur får ett företag ut samma budskap till sina kunder via sina olika kanaler och hur ser ett företag till att kunderna enkelt kan flytta sig mellan de olika försäljningskanalerna när de gör sina affärer. En kund förväntar sig att företaget vet vad kunden gjorde senast man hade kontakt. En kund förväntar sig att företaget vet vad jag som kund vill ha.

Detta inlägg postades under kategorierna Smartare handel & commerce.
Du kan följa svar via RSS-flödet, lämna en kommentar, eller en trackback från din egen sida.


Dela:

En kommentar till “Vad jag tog med mig från Smarter Commerce i San Diego”

  1. [...] Vad jag tog med mig från Smarter Commerce i San Diego | En … Share and Enjoy: [...]

Lämna en kommentar