Sökande efter parkering står för 30 procent av trafiken

28 september 2011


Idag utgör uppskattningsvis 30 procent av trafiken i en stad av förare som letar efter en parkeringsplats. Detta är inte bara irriterande och ineffektivt utan ger också upphov till mer trafik och avgaser.

IBMs har genomfört en undersökning[1] om parkeringssituationen i 20 städer över världen, däribland Stockholm. Resultatet visar att bilförare i genomsnitt tillbringar nästan 20 minuter i jakten efter en eftertraktad parkeringsplats. Över hälften av bilförarna uppger också att de regelbundet är tvungna att ge upp letandet efter parkering och helt enkelt åka någon annanstans.

Utifrån undersökningsresultatet har IBM också skapat ett parkeringsindex, baserat på den längsta tiden det tagit att hitta parkeringsplats, hur svårt det är att hitta parkering, dispyter kring parkeringsplatser, om man fått parkeringsböter samt hur många parkeringsböter som utfärdats. Sämst resultat fick New Delhi med ett index på 140 och bäst var Chicago på 51. Stockholm fick ett Index på 90, vilket är sämre än både London, New York och Los Angeles.

Hela listan över städer och dess parkeringsindex:

New Delhi

140
Bangalore 138
Beijing 124
Moscow 122
Shenzhen 122
Paris 122
Milan 117
Nairobi 111
Madrid 104
Singapore 97
Mexico City 97
Stockholm 90
Johannesburg 87
London 86
New York City 85
Montreal 85
Buenos Aires 80
Toronto 77
Los Angeles 61
Chicago 51

Undersökningen visar vikten av att se till hela resan när man diskuterar restider. Om det tar 20 minuter att hitta en parkering kanske det totalt sett går snabbare att resa med lokaltrafik än med bil i vissa fall. Med intelligenta transportsystem kan resenärer få vägledning att hitta det bästa och snabbaste färdmedlet i varje given situation.


[1] 8042 trafikanter deltog i undersökningen

Detta inlägg postades under kategorierna Smartare transport.
Du kan följa svar via RSS-flödet, lämna en kommentar, eller en trackback från din egen sida.


Dela:

2 kommentarer till “Sökande efter parkering står för 30 procent av trafiken”

  1. Andreas Allström skriver:

    Intressanta siffror! Jag har sett samma siffror för San Francisco, dvs att runt en tredjedel av trafiken i de centrala delarna utgör söktrafik. Att leda folk till parkeringshus med lediga platser görs redan idag i många städer men nu börjar det dyka upp städer som installerar sensorer på gatuparkeringsplatser, bl a San Francisco. Fortfarande är dock denna lösning lite dyr men allteftersom sensorerna blir billigare blir det nog allt vanligare. Sedan kan man fråga sig hur det påverkar trafiksäkerheten om tio bilister samtidigt får ett meddelande om att det dykt upp en ledig parkeringsplats i närheten…

    http://www.popularmechanics.com/technology/gadgets/news/smart-parking-systems-steer-drivers-to-open-spaces

  2. Andrea Eriksson skriver:

    Hej Andreas! Jag tror också att sensorer kommer att bli allt vanligare på parkeringsplatser. Med hjälp av sensorer kan man ge bilister en uppfattning om tillgången på parkeringsplatser inom ett visst område. Tänk om man även kan ge bilisterna möjligheten att boka och betala parkeringsplatsen i samma som stund som den blir tillgänglig, förutsatt att bilen ”checkar-in” på parkeringsplatsen inom 10 minuter. På så sätt slipper man förhoppningsvis situationen som du beskriver.

Lämna en kommentar